-A +A

OV-advies

OV-reizigers

Iedereen kan gebruik maken van de regiotaxi. OV-reizigers betalen een hoger tarief dan Wmo-reizigers. De regiotaxi brengt u veilig en comfortabel van deur tot deur.

 

OV-advies

Als de OV-reiziger de regiotaxirit ook met het reguliere openbaar vervoer kan maken is een OV-advies van toepassing.

 

Uitleg OV-advies

Als de OV-reiziger de regiotaxirit ook met het reguliere openbaar vervoer kan maken dan mag de reiziger de rit niet met de regiotaxi maken tegen het tarief van € 2,00 per zone.
De OV-reiziger mag het OV-advies negeren en toch met de regiotaxi reizen maar betaald dan het hogere tarief van € 4,50 per zone.
 

Hoe werkt het? 

Wanneer u belt om een rit met de regiotaxi aan te vragen, dan vertelt de telefonist u mogelijk dat u deze rit ook goed met het Openbaar Vervoer (OV) kunt maken. U krijgt dan een zogenaamd OV-advies. De telefonist vertelt u:

 

  • van welke bus (of trein) u gebruik kunt maken;
  • waar u kunt opstappen;
  • of u moet overstappen;
  • wat de vertrek- en aankomsttijden zijn;
  • wat de reiskosten zijn.

  

Wanneer krijgt u een OV-advies? 

U krijgt een OV-advies als voor die rit het OV een redelijk alternatief is. Wat redelijk is wordt bepaald aan de hand van een aantal criteria:

 

  • De looptijd van of naar de dichtstbijzijnde bushalte is maximaal 10 minuten.
  • Er is sprake van maximaal 1 overstap.
  • De maximale reistijd is de directe reistijd van de regiotaxi volgens de routeplanner, plus 50 minuten extra reistijd inclusief de looptijd voor- en achteraf naar de halte.
  • De vertrektijd van het beschikbare openbaar vervoer ligt tussen 30 minuten voor of na de gewenste vertrektijd van de reiziger.

 

Uitzonderingen

De maatregel van het OV-advies geldt niet als u een indicatie ‘rolstoel’ hebt. Ook reizigers met een Wmo-pas van de gemeente zijn uitgezonderd mits het reisbudget niet is opgemaakt.

 

Waarom een OV-advies?

De regiotaxi is bedoeld voor ritten waar het Openbaar Vervoer geen mogelijkheden biedt. In de praktijk blijkt echter dat een groot deel van de ritten die de regiotaxi maakt, ook met het OV gemaakt kan worden.

 

De regiotaxi is ten opzichte van het OV een dure voorziening. Er gaat per reizigerskilometer veel meer subsidie naar de regiotaxi dan naar het OV. De provincie vindt dat het beschikbare subsidiegeld zo goed mogelijk besteed moet worden. Ze wil de regiotaxi dus alleen inzetten voor ritten die u niet goed met het OV kunt maken.

Bovendien is het OV de laatste jaren sterk verbeterd qua comfort en toegankelijkheid. De provincie wil daarom het reizen met de bus zo veel mogelijk stimuleren.